Vergroot jouw bereik met Design Thinking!

Vergroot jouw bereik met Design Thinking!

Wil jij meer klanten binnen halen? Heb je weinig verkeer op jouw website of sociale media? Hoe bereik je klanten? Soms lijkt het moeilijk om klanten te bereiken, maar ook in de snelgroeiende en ontwikkelende wereld online en offline is het mogelijk om jouw bedrijf van de grond te krijgen!

Én de oplossing zit in jou! De ideeën voor de producten die je maakt komen niet zomaar uit de lucht vallen toch?! Daar gaat een knap staaltje denkwerk aan vooraf. Creativiteit is niet alleen zichtbaar in wat je maakt, maar ook een kenmerk van hoe jij nadenkt. De kunst is dan ook hoe je deze vaardigheden in kunt zetten om jouw bedrijf te laten groeien.

Online marketing 

Online marketing, op internet vind je wel 101 tips en trucks om jouw bereik te vergroten maar werken die echt? Na de Google Core update van 2024 is er veel veranderd voor de online marketing.

Vele van de voorheen goed werkende online marketing strategieën zijn nu veel minder effectief geworden. Waarom?

Google heeft met de Google Core update van 2024 het doel om onbehulpzame content in zoekresultaten met zeker 40% te verminderen. Hierdoor worden websites met content geschreven voor zoekmachines zoals AI gegenereerde content lager in de ranking gezet en komen websites met oprecht nuttige content die geschreven is voor de lezers hoger in de ranking. 

Spambeleid Google

Spammen, dat is toch het veelvoudig aanschrijven van klanten? Niet altijd! Google ziet het ook als spam wanneer je zoekresultaten manipuleert door mee te liften op hogere ranking pagina's.

Zoals bijvoorbeeld het schrijven van een gastblog op een niet relevante pagina om backlinks te genereren, meerdere domeinnamen of oude domeinnamen met een hogere ranking inzetten om met nieuwe content direct hoger in de zoekmachines te komen of het plaatsen van lange stukken tekst die eigenlijk helemaal niet behulpzaam zijn. 

Nuttige content

Grappig eigenlijk, waar velen er van overtuigd zijn dat AI de wereld zal veroveren stimuleert Google juist om jouw persoonlijke kracht in te zetten om te groeien. AI kan misschien met een hoop handig geformuleerde woorden een knappe tekst schrijven, maar wat lezers echt willen ervaren is dat hun gevoelens, wensen en beantwoord worden. De kwantiteit van de content is minder belangrijk geworden en de focus ligt nu op de kwaliteit van de content. 

Is de Google Core update 2024 benadelend voor kleine bedrijven?

Ze zeggen dat voornamelijk kleine bedrijven de gevolgen zullen ervaren van de Google Core update, maar daar ben ik het niet helemaal mee eens! De update geeft kleine bedrijven juist de kans om hun creativiteit in te zetten om voorrang te krijgen in de organische zoekresultaten ten opzichte van grote bedrijven.

Beter gevonden worden op google zonder te betalen?

Wanneer je iets zoekt op Google kom je vaak eerst betaalde advertenties tegen (SEA), sommige van Google zelf en sommige via vergelijkingssites maar als je verder kijkt kom je veel resultaten tegen waarvoor niet betaald wordt (SEO), oftewel organische resultaten. Organische resultaten worden weergegeven aan de hand van nuttige en passende content, hier kun je met jouw creatieve koppie dus slim op inspelen!

Design Thinking oftewel creatief nadenken.

Exploiteer jouw creatieve vaardigheden op alle vlakken... 

Wat is design thinking?

Design thinking is simpelweg een manier van nadenken, een mindset. De Design Thinking methode is een mensgerichte aanpak voor probleemoplossing en innovatie. Bij design thinking staat de gebruiker centraal en wordt creatief denken aangemoedigd door middel van empathie, ideevorming, prototyping en testen. 

Vergroot jouw bereik met Design Thinking!

Stapsgewijs nadenken

Tja, komt dat eens even mooi uit! Creatief nadenken dat is appeltje eitje voor jou! Maar hoe pas je het vervolgens toe? De design thinking methode hanteert hiervoor een paar simpele stappen:

Stap 1 - Empathisch begrip
- Onderzoek wie jouw doelgroep is.
- Leer jouw doelgroep kennen, onderzoek waar de interesses liggen en welk gevoel ze willen behalen met het kopen van jouw producten.

Stap 2 - Wensen Definiëren
- Verplaats je in de schoenen van jouw doelgroep, hoe denken ze, wat verwachten ze en hoe zouden ze dit omschrijven? Tip! Maak een mind-map.

Stap 3 - Ideeën Creëren
- Brainstorm naar ideeën die voldoen aan de wensen van jouw klanten. 
- Onderzoek de materialen die je kunt gebruiken. 

Stap 4 - Prototype maken
- Werk een aantal van jouw ideeën uit als prototype, dit kun je digitaal doen door een mock-up (voorbeeld) te maken maar je kan natuurlijk ook een fysiek prototype maken. 

Stap 5 - Testen & Verbeteren
- Breng jouw product op de markt, vraag gebruikers om hun ervaringen. 
- Leer van de reviews van de gebruikers om jouw producten te verbeteren. (versterkt je onderzoek uit stap 1)

Design Thinking inzetten voor marketing

Als je je producten of mock-ups gereed hebt wil je deze natuurlijk ook op de markt brengen. Online is de manier waarop je het grootste bereik hebt mits je het slim aanpakt natuurlijk. Zoekmachines kunnen lezen en rekenen maar ze "zien" niets. De product afbeeldingen of foto's die je post op social media zullen ze dus ook niet zien, daarom moet je zorgen dat de zoekmachine alles kan "lezen".

In stap 2 heb je nagedacht over hoe jouw doelgroep denkt en hoe ze de producten zouden omschrijven, hierdoor kun je precies de juiste woorden kiezen om jouw producten te benoemen, oftewel zoekwoorden. Deze woorden gebruik je vervolgens om jouw product te benoemen en een product omschrijving te maken (meta teksten) maar ook kun je deze inzetten om via "alt-text" jouw afbeeldingen een naam te geven zodat zoekmachines precies weten wat er op staat.

Vergroot jouw bereik met Design Thinking!
Voorbeeld: Google eens op "Citristrip Nederland", op de eerste pagina met zoekresultaten kom je onze blog over poedercoat etsen tegen door de woorden die we gebruikt hebben voor die blog. 

Naast het inzetten van creatief denken zijn er natuurlijk nog veel handige manieren om de positie van jouw content te versterken. Denk hierbij aan: 
- Google Merchant Center
- Google search console
- Sociale media integraties met website
- Verkooppartners
- Reviews vragen

Ga er voor! Veel succes en we zien je vanzelf verschijnen aan de top ;) 

Veel liefs,
Vergroot jouw bereik met Design Thinking!

Terug naar blog